onsdag 17 december 2014

FO – Gathering stripes.



Det här är nog höstens absoluta favoritstickning. Den var trevlig att sticka och jag blev rackarns nöjd med resultatet. Nu var det tyvärr ett bra tag sedan jag blev färdig så jag kan inte säga att jag minns om jag följde mönstret, vilka stickor jag använde, unt so weiter. Men mönstret är i alla fall Veera Välimäkis Gathering stripes.

Jag har stickat den i Geilsk (det blåa) och ett tjockare ullgarn från Schoppelwolle som jag inte minns vad det heter (det vita). Naturligtvis har jag förlagt etiketten. Det gick åt ungefär ett och ett halvt nystan Geilsk och ungefär två tredjedelar av det vita nystanet. Jag stickade den minsta storleken som ska vara lagom till en tvååring, men eftersom jag stickar ganska hårt så blev den bara yttepyttelite för stor för min skrotunge som är drygt ett år gammal.

Om jag ska våga mig på en gissning så tror jag att jag stickade den på 3,75:or.

Lilla O använder tröjan nästan varje dag, med body och fleece under. Han är tycker bäst om att bli buren i sele när vi är ute och då blir det alldeles lagom varmt. Ärmarna är för långa men eftersom jag har begåvats med ett barn som skyr vantar som pesten så är det bara bra. Tröjan har förärats med knapphål men inga knappar än så länge eftersom den lilla ungen har pippi på att bita och dra i saker och jag är lite nojjig för att en knapp eller två ska hamna i halsen. Så än så länge är den knapplös.

Men oj vad jag tycker om den här tröjan. Och turligt nog tycker lilla O detsamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar