söndag 3 augusti 2014

FO – Lilac Leaf Shawl.




Den här rackaren har legat nästan-färdig hur länge som helst. Men då den tilltänkta mottagaren fyllde år alldeles i går så fick jag brått att fästa trådarna. Jag hann knäppa några hastiga bilder innan sjalen skulle slås in i paket, men det där med att fota sig själv blir ju lite sådär.

Jag är glad att jag äntligen fick tummen ur att sticka estnisk spets. Mönstret heter Lilac Leaf Shawl och finns i Nancy Bushs bok Knitted Lace of Estonia. Jag stickade den i Debbie Bliss Rialto Lace, i en skir silvergrå nyans. Jag tror att jag använde 4,50:or men jag är inte helt hundra. KnitPro var det i alla fall helt säkert.

Jag är lite extra nöjd med nupparna och att de 95 maskorna som syddes ihop med kitchener stitch blev jämna och fina. Blockningen däremot blev på intet sätt lysande. Jag behöver införskaffa bättre (och längre) vajrar för att få till en riktigt snygg finish. Möjligen var jag också lite brutal i mitt blockande vilket resulterade i något ojämna kanter. Orsaken till detta var som vanligt att jag stickat lite hårt i relation till den stickfasthet mönstret angav. Sjalen bidde således en smula smal. På längden gick det ju enkelt att åtgärda med några extra repetitioner när jag såg varthän det barkade.

Sammanfattningsvis en rolig stickning och en nöjd mottagare.

2 kommentarer: