fredag 22 augusti 2014

FO – Slätstickade tå-upp-sockor.

Efter ett antal mer eller mindre misslyckade sockstickningar fick jag äntligen till en riktig fullträff. De här raringarna sitter som en smäck. De är stickade i Cassiopeia från ChiliGredelin. Jag använde 2,50 m.m. rundsticka, stickade båda sockorna samtidigt med magic loop och det gick åt cirka 80 gram. Det syns inte på bilderna, men garnet har inslag av glitter. Glammigt värre.


Jag använde Judys magic cast-on och la upp 32 maskor på varje socka. Efter att jag hade ökat till 64 maskor för foten fortsatte jag att sticka enkel slätstickning. För en gång skull höll jag mig i skinnet och lät garnet tala för sig själv. Det är jag sjukt nöjd med, även om det är lite lätt långtråkigt att sticka slätstickning varv på varv.


Hälen gjorde jag enligt denna modell. Det var enkelt och passade min fot bra. Det blev ett litet hål precis vid fotknölen som jag tråcklade igen med ett litet stödstygn. Jag hade säkert kunnat vara lite mer noga med att dra åt ordentligt mellan varje varv i hälen och då hade jag nog sluppit hålet.


Jag maskat av med Jennys suprisingly stretchy bind-off. Det blev superelastiskt och jättefint så den tekniken kommer jag att använda fler gånger när jag maskar av tå-upp-sockor.

Detta är mitt andra par med magic loop. Jag kan väl inte säga att jag är superfrälst. Jag saknar mina strumpstickor men det var ganska roligt att kunna sticka två sockor samtidigt. Dock brukar jag sällan eller aldrig drabbas av "second sock syndrome" så två sockor brukar det bli oavsett. För mig går det inte snabbare att använda magic loop. Det här med att dra kabeln fram och tillbaka tycker jag är mer omständligt än att hålla ordning på stickorna. Fördelen är väl att det är mindre risk att maskor ramlar av i väskan eller att en sticka går av. Vi får se om det blir fler magic loop-försök.

Det här var för övrigt par fyra av fem i Dödergöks sockutmaning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar