onsdag 26 februari 2014

FO – Baby Owl Yoke Cardigan.



Ja, jag vet. Jag skulle ju inte börja på något nytt. Men så tog garnet slut när jag hade ett par centimeter kvar på den sista ärmen på min Emelie (jag har en härva till, men har inte nystat den än), och stickorna jag använde till ärmen var också de som behövdes till knappkanten på mina Great Weekend Mitts. Så jag tänkte att jag kan ju i alla fall lägga upp till den här koftan, så länge. Men så vips, så var den klar. Det går oförskämt fort att sticka babykoftor på stora stickor.

Mönstret heter alltså Baby Owl Yoke Cardigan. Jag har stickat koftan i Rowan Felted Tweed i färgen ginger. Den är stickad på KnitPro 4.50 m.m. förutom resåren som är stickad på 4.00 m.m. Tills jag lyckades paja gängan på den ena stickan och fick byta till 3.75 m.m. Jag stickade efter storlek 6–12 månader men eftersom jag stickar ganska hårt och använde ett lite tunnare garn så blev den lagom till min bebis som är ganska så exakt 4 månader gammal. Det gick åt i runda slängar 70 gram garn, ungefär 245 meter.

Mönstret innehöll inga fel eller så men efter att ha blivit bortskämd med det väldigt välskrivna och snygga mönstret till Emelie så kändes det ganska hafsigt hopsatt. Jag hade gärna sett ett diagram för ugglebården till exempel.

Nåväl, en söt liten kofta blev det i alla fall. Det syns inte så bra på bilden men de blå knapparna har precis samma färg som den blåa skiftningen i tweedgarnet. Ibland har man tur när man letar i gömmorna.

2 kommentarer: