måndag 25 augusti 2014

FO – Supersnabba restgarnssockar.

I onsdags noterade jag på Dödergöks blogg att sockutmaningen går ut den 1 september. Jag som hela tiden har haft 1 oktober i huvudet fick en smula bråttom att sticka mitt sista par. Ett par restgarnssockar. Mitt första tror jag till och med att det är. Och här kommer ju magic loop verkligen till sin rätt. Bara att börja vid tårna och sticka tills garnet tar slut...


... och slut tog det. Kanske lite tidigare än vad jag tänkt. Så detta blev även mitt första par sockor med riktigt korta skaft. Garnet jag har använt är rester av grått Fabel från Kalajoki, flerfärgat Cassiopeia från mina slätstickade tå-upp-sockor. Och så en snutt Malabrigo sock i färgen Ivy, ett garn som blev över när jag stickade Westknits senaste mysteriestickning. En stickning som jag nu inser aldrig kom upp som färdigt objekt här på bloggen.


Jag la upp 2 gånger 32 maskor med Judys magic cast on, ökade till 60 maskor och började därefter sticka jogless stripes. Rundstickan jag använde (2,50 m.m.) gick av någonstans i mitten så det var bara att hasta i väg till garnaffären och köpa en ny. Hälen är återigen en sån här. Och jag avslutade skaftet med fyra varv resår, en rät i bakre maskbågen och en avig. Om jag hade haft mer än 15 centimeter garn kvar hade jag gjort några fler resårsvarv. Avmaskade gjorde jag med Jennys suprisingly stretchy bind off.


Kul med restgarnssockor. Det kommer jag att sticka fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar