söndag 2 september 2012

FO – Pomatomus.




Jag har haft långväga besök av en fin fröken och när sällskap finnes är det lättare att ägna sig åt tråkgöra, som att fästa trådar till exempel. Därmed är mina Pomatomus äntligen att betrakta som färdiga.

Mönstret är som sagt Cookie A:s Pomatomus. Jag stickade dem på 2,25 m.m. stickor och garnet är Colinette Jitterbug i den fantastiska färgen Ginger Cinnabar. Det gick åt exakt (och då menar jag exakt) en härva. Jag har följt mönstret flitigt men hoppade över en mönsterrapport på skaftet eftersom jag misstänkte att garnet inte skulle räcka annars. Jag tror också att tån fick bli lite mindre spetsig än vad mönstret föreslog.

Jag ser nu att det på den nedersta bilden ser ut som att skaften är olika långa. Det är de inte, det är mitt sinne för fotografering som är en smula otillräckligt.

Rätt så roligt mönster och jag är mycket nöjd med resultatet. Dessa sockar kommer nog att användas flitigt i vinter.

3 kommentarer:

  1. Åh, väldigt fina! Jag har äntligen skrivit ut mönster så nu ska jag också ge mig på ett par Pomatomus :)

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina! Jag har inte vågat mig på såna avancerade saker än.
    Jag skrev en kommentar för några veckor sen men fick inget svar så jag provar igen.
    Jag har kärat ner mig i den snedknäppta koftan du gjort ur tidningen Kreativ stickning nr 9 2010. Jag har ringt förlaget och biblioteket men tyvärr inte fått tag på det numret. Har även krokar ute bland stickerskor, men hittills utan framgång.
    Det vore underbart om du skulle kunna tänka dig att scanna in och skicka mönstret till mig....snälla!? :) - julianna@juliannas.se
    Mvh Julianna Pap

    SvaraRadera