lördag 30 maj 2015

FO – Våra.




Här kommer några (inte särskilt lysande) bilder på min Våra. Våra är den andra sjalen i Koftan och Eddys sjalklubb. Den första repade jag faktiskt en bit in eftersom den inte var min typ av sjal riktigt.

Den här konstruktionen är ny för mig, efter den första sektionen sys sjalen ihop så att den blir lite mer som en miniponcho än en sjal. Ganska trevlig liten garnsparande historia. Jag har ofta stickat sjalar som jag tycker blir lite för små, men när man gör så här blir den ju perfekt eftersom man inte behöver någon "knytmån". När själva triangeln är klar stickar man på lövbården, samtidigt som man maskar av. Supersmart!

Jag har stickat min på 4.50 m.m.-stickor och det är premiär för mig att sticka i Mohair. I följebrevet varnades för att garnet kanske inte skulle räcka men mitt räckte nästan precis. Bara några gram kvar när jag var färdig. Jag har förut tyckt att Mohair hårar för mycket men det har nog med kvalitet på garnet att göra för det här hårade inte alls. Och Tant Kofta har färgat så himla bra, jag tycker nog att det här är den perfekta skogsgröna nyansen. Den här lilla pärlan kommer att värma perfekt i sommar!

2 kommentarer:

  1. Den är fin Vårasjalen. Hoppas att min snart är färdig också. Ser fram emot nästa paket som förhoppningsvis kommer snart. Undra vad det blir för färg denna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också jättenyfiken på nästa paket. Jag hoppas på en lite större sjal!

      Radera