måndag 12 januari 2015

Månadens disktrasa 2015.

Jag är inte alls särskilt förtjust i slemmiga Wettextrasor. Blöta disktrasor är faktiskt bland det snuskigaste jag vet. Länge har jag tänkt att jag borde sticka mina egna disktrasor. Det är ju både roligare, trevligare och sjukt mycket snällare för miljön. Dessutom behöver jag ha enkla ta-med-projekt och jag har väldigt många sockor vid det här laget. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade det här tipset inne hos Yarn Madness.


Det är Hildurs barnbarn som kommer att släppa ett gratis disktrasemönster i månaden under hela 2015. Högst sannolikt kommer jag inte att sticka alla tolv, mest troligen bara ett eller två. Eller kanske tre. Eller fyra. Men ändå.

Har du stickat disktrasor? Jag undrar nämligen om jag ska välja att sticka i bomull eller lin. Vilket är bäst? Och visst borde lin vara lite bättre för miljön?

4 kommentarer:

  1. Alltså månadens medarbetare eller erbjudande har jag ju hört talas om...men disktrasa? Visste inte ens att man kunde använda stickat som disktrasa. Kan man det? Annars är de snygga grytlappar iallafall ;-)
    Kram Elle

    SvaraRadera
  2. Stickade disktrasor är det bästa! Jag har gjort lite olika. Några är i bambu, några i cottolin (bomull + lin) och några i vanlig bomull och lin. Cottolin har jag hittat på loppis, tror det varit till vävning då men bra till disktrasor.

    SvaraRadera
  3. Jag kör oxå med stickade disktrasor. Dom är bäst!! Och blir bara bättre ju mer man tvättar dom i tvättmaskin. Har stickat mina av bomullsgarn och av nån blandning (som jag inte kommer ihåg vad det var), alla funkar bra. Det första mönstret som jag lärde mej var det här: -efter att jag lagt upp maskorna (olika maskantal beroende på garntjocklek) stickar jag några varv räta, hur många väljer man själv... varv 1 i "mönstret" stickas 1a 1r, varv 2 stickas rät. Dom två varven upprepas tills man är nöjd med storleken, och sen avslutar man med lika många räta varv som man började med. Trasan blir liksom lite knottrig och då är den bra att gnugga och torka med :o)

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid ett litet baklager med ge-bort-trasor. Mönstret ska vara lite knottrigt på ett eller annat sätt för att funka riktigt bra. Det finns en amerikansk blogg med mönsterstickade disktrasor i form sv text eller djur eller annat dekorativt. Stickar alltid i rester av bomull som jag hittat på loppisar etc. Återbruk är brabruk!

    SvaraRadera