fredag 27 september 2013

FO – Aviatrix x 2.




I veckan har jag stickat två små babymössor efter mönstret 
Aviatrix. Det är ett fiffigt och snabbstickat mönster där man stickar fram och tillbaka och använder sig av förkortade varv för att få till själva mössformen. Den första jag stickade blev dock lite för stor så jag stickade helt enkelt en till på lite mindre stickor.

Båda mössorna är stickade efter den näst minsta storleken i mönstret. Den större mössan har resår, öronlappar och hakband stickade på KnitPro:s 3,00 m.m. medan resten av mössan är stickad på bambustickor 4,00 m.m. Den nedre är enbart stickade på KnitPro:s, 2,50 m.m. till resår, öronlappar och hakband samt 3,00 m.m. till resten av mössan. Den lilla blev klart bättre, garnet passade mycket bättre till de mindre stickorna. Jag använde bara strumpstickor eftersom mössorna är så små.

Skillnaden i storlek är lite större än vad bilden visar.

Båda mössorna är stickade i rester från babyfilten jag stickade i somras. Garnet heter Geilsk och är en ull/bomull blandning. När jag skulle sticka den mindre mössan tog det grå garnet slut så jag fick dryga ut med lite lila men det gjorde inget tycker jag.

Den större mössan drog cirka 14 gram garn och den mindre 11 gram. Nästan ingenting med andra ord. Och dessutom gick de supersnabbt att sticka så det finns en viss risk för att det kommer att bli fler Aviatrix stickade i det Garnfrökenska palatset.

2 kommentarer:

  1. Åh vilka fina mössor:-) Synd att man inte ska ha nån mer bebbe:-)
    Du är så duktig! KRAM

    SvaraRadera
  2. Tack Natalie! Det är roligt att sticka till bebisen, allt går jättefort! :-)

    SvaraRadera