torsdag 27 oktober 2011

B som i bra. Betyg.


I dag fick jag tillbaka min allra första tenta. En hemtenta i delmomentet "Det svenska språksamhället". Jag har gett mig i kast med universitetsstudier ett par gånger tidigare i mitt liv, men det har alltid fallit på att jag inte riktigt har fixat att skriva tentor. Jag har liksom tänkt att om jag skriver en tenta, och misslyckas, så kommer ju folk att märka att jag inte är så smart egentligen. Fjantigt va? Det här gick ju inte alls så illa. Ett B är ett fint betyg minsann, särskilt som läraren konstaterade att det nog inte skulle delas ut några högre betyg än C:n på kursen. Nu låter jag visst lite skrytsam men det är inte alls min mening. Jag är bara så otroligt lättad och glad. "Jag kan!" som Grodprinsen skulle ha utropat, med stolthet och glädje i rösten.
Och finaste älsklingen kom hem med blommor och choklad. För att fira. Mig och mitt B. :-)

5 kommentarer:

  1. Grattis! Vad duktig du är som ens försöker - och sen med ett B!
    Hos mig är det nog tvärtom - jag har upptäckt att jag inte alltid är så smart som jag trodde.
    Fast *psst* säg inget! Låt alla tro att jag är smart! *blink*
    Kram Elle

    SvaraRadera
  2. Grattis! Lägg nu detta som näring på självförtroendet så det växer!
    (Jag skulle vilja påstå att jag lyckas rätt bra på mitt arbete men ändå väntar jag lite på att till slut bli avslöjad som klåpare...Gah!)

    SvaraRadera
  3. Förstår inte de nya betygen. När jag gick i skolan var B precis godkänt och C underkänt. A och a var de bästa betygen. När jag senare studerade på Komvux så var det först sifferbetyg (5 var bäst) och sedan VG och MVG.
    Får nog ta och googla på det här.
    Grattis till ditt B.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för fina grattis!

    Wivi: Visst är det rörigt! När jag gick på gymnasiet var MVG högsta betyg. Min första vända på högskolan kunde man som mest få VG. Nu är går skalan från F-A där A är bäst och F = underkänt.

    SvaraRadera