söndag 6 februari 2011

Sock-chock och Nupp-krupp.

Jag har kört fast på båda mina projekt, min tokrosa Swallowtail och sockan Maeva som är februari månads mönster i Sockklubben.

Sockstickningen flöt på fint fram till "heel flap" (kommer inte på vad det heter på svenska), trots att jag aldrig stickat sockar från tån förut, men nu när jag kommit till det här diagrammet (4a) så fattar jag ingenting. Jag förstår inte vilka maskor jag ska sticka ihop, vilka maskor jag ska flytta vart och hur jag ska läsa diagrammet. För om jag läser diagrammet från höger till vänster så uppfattar jag det som att alla minskningar hamnar på samma sida eftersom jag ju vänder arbetet och stickar vart annat varv från avigan. Blä, så irriterad jag blir på mig själv som inget fattar. Om någon som råkar läsa bloggen sitter inne på kunskap så mottages den mycket tacksamt.

Och så de där j-kla nupparna. Jag har varit jätteduktig och stickat så löst för att få till nupparna, men inte tusan blir det snyggt. Flera av nupparna ser ut som rena rama trafikolyckan, med garn som sticker ut åt alla håll. Jag har väl missat att få med mig alla fem maskorna när jag sticka ihop nuppen förstås. Och ingen idé att repa upp, de fina nupparna är inte heller särskilt fina. Jag får se sjalen som ett övningsprojekt och hoppas på att nupparna tar sig ju längre jag stickar och så får jag sticka en snyggsjal sen istället.

Färdig-gnällt.

8 kommentarer:

  1. Trist med sockorna, man blir så frustrerad när man inte fattar diagrammet. Jag höll på hur länge som helst med Echo flower tills jag fick ett tips via ett nödrop i bloggen! Hoppas någon hör dig!

    Vad gäller nupparna så har jag gett upp och fuskar lite grand; istället för att försöka trycka in maskan i alla maskorna på en gång stickar jag en av bågarna, flyttar över maskan till vänster stickan och lyfter de övriga, en efter en. På håll ser det likadant ut! :-)

    SvaraRadera
  2. När det gäller nupparna så hade jag läst Cecilias tips innan jag gjorde min andra Annis och det hjälpte mycket. Jag kom fram till att det gick bra att sticka ihop tre maskor och sedan dra de andra fyra över en och en, ibland gick det bra att dra över två på en gång. Det blev i alla fall lite färre att dra över och det gick bättre än att försöka få stickan genom alla sju på en gång.... men lite tid tog det förstås.

    SvaraRadera
  3. Har kollat beskrivningen på sockorna också och jag vet inte riktigt hur du tänker. Jag tycker det var ett väldigt tydligt diagram, ser ut precis som det ska bli i verkligheten. Du slutar varje varv med att sticka ihop två maskor och börjar varje varv med att lyfta en maska. Du läser det rätsidan från höger och avigsidan från vänster. När du stickar ihop två i slutet på varvet så är det sista maska från hällappen ihop med en maska från kilen. Nej, det var ingen vanlig kil ser jag nu, det är kanten där det är mönster. Hoppas det klarnar lite, sockorna var fina.

    SvaraRadera
  4. Yay! Tack för hjälpen. Om diagrammet ska läsas från vänster på avigsidan så blir ju allt mycket klarare. Och det var det där med vilka maskor jag skulle sticka ihop som jag inte riktigt fattade, för det fanns ju bara en maska kvar på stickan när jag kom dit. Men om den ska stickas ihop med mönsterkanten blir det ju genast logiskt. Åh, vad enkelt det blir när någon förklarar. Tack så mycket!

    Och tack båda två för nupp-tipset. Nu är min stickdag genast mycket roligare.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Alltid kul att kunna hjälpa till!

    SvaraRadera
  6. Kul att du fick hjälp, för det är inte svårt när man väl kommit på det. Tyckte också att det var lite otydligt just där, så jag tittade lite extra på fotona och kunde lista ut hur det skulle vara.
    /Ann-Britt

    SvaraRadera
  7. Hej igen!
    jag ser att man kan länka från din lista Avmaskat 2010 till ett inlägg. Hur får man till detta?
    Frågvis nybörjarbloggare...
    /Ann-Britt

    SvaraRadera
  8. Hej Ann-Britt!

    Om du har en blogger-blogg som jag så går du in på design och väljer lägg till gadget. Där finns det massor att välja på! Jag har valt att göra en enkel lista (den heter typ Lista) och där kan man till exempel göra länkar.

    Jag är själv mycket dålig på allt som har med datorer att göra, så jag ber om ursäkt om jag försklarar dåligt. :-)

    /Garnfröken.

    SvaraRadera