torsdag 9 december 2010

Romtryfflar till alla!

Det blir lite pysslande nästan varje dag så här i juletider. Och eftersom jag inte vill outa mitt julklappsstickande här på bloggen förrän efter att klapparna är överlämnade så får jag väl sprida lite julestämning på annat vis.
Idag har vi bakat romtryfflar, jag och lilleman. Tryfflar är gott och går snabbt och lätt att göra. Bra när man har en liten kille som inte har jordens bästa tålamod.

Du behöver:
1 knapp dl vispgrädde
200 g 70% choklad (jag tog Lindts för den hade de på min butik men annars är ju en rättvisemärkt variant att föredra)
Ca 1 msk smör
3-4 msk rom

Bryt chokladen i mindre bitar. Koka upp grädden. Häll grädden över chokladen och rör som en tok så att chokladen hinner smälta innan grädden svalnar. Smeten ska vara jämn och utan klumpar. Tillsätt smöret och romen och blanda ordentligt.

Lägg lite bakplåtspapper på en bricka eller plåt. Ta två skedar och forma tryfflar. När du har förvandlat smeten till ca 25-30 tryfflar så är det dags att sprinkla över kakao. En tesil brukar funka fint.

Förvara svalt tills de ska ätas.

Här fick fina, älskade kaffemaskinen vara med på ett hörn. Kaffe och tryfflar, kan det bli bättre än så?

Givetvis kan spriten bytas mot annan valfri sort, exempelvis whiskey eller cointreau.


2 kommentarer:

  1. Ja tack, tar en opp svart och 2 tryfflar.

    SvaraRadera
  2. Mums, så gott det ser ut! Härligt med hemgjorda tryfflar. Och en slurk kaffe till detta är bara så gott! Tack för receptet.

    SvaraRadera